4 ISTILAH YANG PENGHIDAP ECZEMA PATUT AMBIL TAHU

photogrid_1479563804484+ Redness (tahap awal)
Permukaan kulit merah dan gatal mencucuk.

photogrid_1479563874267+ Blister (tahap pertengahan)
Bintik2 berisi air bisa. Gatal dan sakit mencucuk sehingga ke tulang. Rasa gatal sakit tu sampai boleh masuk dalam mimpi tau😂

photogrid_1479564852432+ Cracking and Flaking (tahap kronik)
Kulit pecah dan menggelupas. Full package gatal, sakit, pedih. Seksa gila. Yang ni tak sempat nak mimpi sebab gatal sakit dan pedihnya sampai boleh ganggu tidur.

Eczema dikatakan tak boleh sembuh, tapi serangannya boleh dicegah dengan “penjagaan dari dalam” iaitu dengan jaga makan dan mengambil nutrient2 yang boleh menyekat serangan.

photogrid_1479600148543Nutrient menyekat serangan eczema seperti
#omega3 untuk cegah keradangan
#vitaminC untuk tingkatkan imuniti

Tetapi, jika serangan eczema masih berlaku, kawasan terjejas perlukan “rawatan dari luar” dengan segera.

Maksud rawatan dari luar ialah sapuan ubat/krim/lotion terus kepada kawasan kulit yang gatal.

Rawatan segera ketika di peringkat redness boleh menghentikan serangan eczema dengan cepat.

Jika serangan eczema dibiarkan melarat ke peringkat blister, cracking dan flaking, memang akan ambil masa untuk kering dan pulih kembali.

photogrid_1479599825034So, rasa gatal je, terus sapu ubat korang ye. Kak imm guna #CMD untuk rawatan dari luar. Kesannya memang superb, tak dinafikan lagi. Memang eczema terus kalah tanpa sempat berjuang giteww.

Kak imm tunjuk gambar contoh2 redness, blister, cracking dan flaking, semuanya gambar jari kak imm sendiri hahaha

Eczema korang di tahap mana sekarang? Korang dah ada suppplement untuk cegah dari dalam/luar?

Kalau belum ada atau yang dah guna sekarang macam kurang berkesan, jom pm kak imm. Kak imm boleh tolong suggestkan beberapa supplement yang kak imm sendiri guna untuk lawan eczema. Whatsapp dekat 0179191671 tau.

Kak imm, penghidap mild eczema sejak tahun 2009

Advertisements

2 comments

    • hihi akak.. imm ni kira mild je, slalu kena kat jari je la.. ade yang seluruh tubuh ade eczema tu kesiannya.. x dapat nak bayang cane diorang menahan rasa gatal sakit pedih tu

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s