[Kenapa menyimpan emas #4 : Kerana emas tidak terkesan oleh inflasi]

img_20160924_213729

Kita bagi contoh ye. Baca elok2, hadamkan, ada banyak nombor hehe.

======================================

Tahun 2007 (1 Dinar = RM 340)
Sekilo daging tempatan = RM 17.50
Sekeping roti canai = 80 sen
Bahan untuk kari daging = RM 9/kilo

Ali ada duit RM 340
Ali boleh buat jamuan ringan 8 kilo daging dan 160 keping roti canai.
Ali boleh jamu 80 orang makan.

Abu ada 1 Dinar
Abu pun boleh buat kenduri 8 kilo daging dan 160 keping roti canai.
Abu juga boleh jamu 80 orang makan.

======================================

Ali tak buat kenduri, dia simpan duit RM 340 bawah tilam.
Abu pun tak buat kenduri, dia simpan 1 Dinar bawah tilam.

======================================

Tahun 2016 (1 Dinar = RM 842)
Sekilo daging tempatan = RM 25
Sekeping roti canai = RM 1.20
Bahan untuk kari daging = RM 15/kilo

Ali bercadang nak buat jamuan ringan dengan duit RM 340 yang disimpan kat bawah tilam setelah sekian lama.
Ali boleh beli 5 kilo daging, 100 keping roti canai dan jamu 50 orang tetamu.

Abu bercadang nak sedekahkan sarapan pagi kepada sesiapa yang memerlukan. Abu jual 1 Dinar, dapat cash RM 780
Abu boleh beli 12 kilo daging, 240 keping roti canai dan jamu 120 orang sarapan pagi percuma.

======================================

Nilai duit Ali telah berkurang ditelan inflasi. Jika tahun 2007 Ali boleh menjamu 80 tetamu dengan RM 340, pada tahun 2016, RM 340 hanya boleh menjamu 50 tetamu sahaja.

1 Dinar tetap bernilai seiring masa. Tahun 2007, 1 Dinar boleh menjamu 80 tetamu, pada tahun 2016, 1 Dinar boleh menjamu 120 orang tetamu.

======================================

Pheww penat tak baca? Tapi berbaloi kan ilmu ni, bile dah faham kita akan kaaaguuummmnyeee dengan kelebihan emas. Tak hairan lah dalam Quran ada sebut emas dan perak. 😃

Gold’R’Us,
017.9191.671

#AspirasiEmas

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s