Cerita sayur keladi

Umi saya kate mase cabut keladi dari tanah kite xleh teragak-agak,,
nanti keladi tu jd gatal xleh makan,,
umi n papa banyak tanam sayur keliling rumah,,
keladi pun termasuk lah,,
encik suami pulak suka sangat keladi,,
sayur rebus batang keladi, ubi keladi rebus seme suka,,
(mase ngandungkan aisya, ayah mengidam nak keladi rebus)
sebaik xde perangai miang keladi
keladi di laman umi dah besar, umi pun offer la,,

umi : nak sayur keladi g la cabut, dah boleh makan tu,,
saya : xnak la,,nnt gatal
umi : keladi merah ni mane gatal,,yg spisis putih tu baru gatal,,
saya : ye ke? (teragak2)
umi : biar umi gi cabut la..pastu siang sendiri la
(keladi yang umi cabut x pernal gatal..semua boleh makan)
saya : xpe ke? x gatal ke pastu?
umi : keladi jd gatal mase proses cabut tu je..kalau cara cabut betul, x gatal la..
saya : okei

lalu umi pun cabut keladi masukkn dlm plastik,,
saya bawak balik rumah dan siang la,,
mase dok menyiang keladi gatal gile tangan ku pastu dalam hati dok rase macam gatal je, mcm gatal jee..
hahaha
sebaik ade cmd kite kasi lumur smpai ketiak,,
petua dari cik,
kalau nak kurangkan gatal keladi, rebus dulu, bilas, masuk air baru, masuk rencah..
saye pun rebus la dulu kan,,
lepas bilas saye try sebatang,,
terus rase mencucuk kat pipi,,
suruh en suami try,, die kata gatal,,
saya try sbatang lagi perghhh hampir tercekik rase,,
gatal gileee mmg xboleh makan,,
last2 masuk tong sampah,,
xde sayur dinner kite smalam,,
makan ulam timun je..
so teori umi x betul,,
walaupun pencabut keladi org yg berpengalaman,,
tapi kalau penyiang keladi teragak2 jugak,,
memang jd gatal jugak keladi itu..
en suami kempunan nak mkn sayur keladi semalam,,
so tadi g pasar beli sayur keladi yg dah siap potong,,
tinggal nak campak dlm periuk je
gembira perut kami makan sayur rebus batang keladi hahah

xtau la saye ape hubungan teragak2 myebabkan keladi gatal  secara saintifiknya,,
tapi terbukti saya memang x boleh siang keladi,,

Advertisements

One thought on “Cerita sayur keladi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s