Resepi : Halwa bilis

nama resepi saya reka sendiri hoyeahhh
sebab lauk ni manis2 masin pedas,,
sesuai lah dengan selera orang kelantan,,

ikan bilis kalau yang keras, rendam la dulu,,
saya guna ikan bilis lembut,,basuh2 terus goreng,,
goreng sampai rangup kruk krukk,, ketepikan,,
bawang putih yang sangat banyak,,
selabu untuk semangkuk bilis,,
(makcik yang bg resepi guna 8 labu bawang putih untuk sekilo bilis)
banyak sangat nak kopek bawang?
guna cara mudah kopek bawang putih ni
cili padi secukup rasa,,
tumbuk cili padi bersama bawang putih,,
nak blender pun boleh tp gune dry blend ye,,
xleh tambah air,,
tumis bawang cili sekejap,,
campak bilis goreng tadi,,
tambah garam sikit,,
dan gula yang agak banyak,,
ikut tastebud sendiri la,,
tapi diingatkan rase asal makanan ni adalah manis lebih besar dari masin..
goreng sikit lagi biar sebati,,
bile sejuk bilis melekat2 macam candy hihih
sesuai makan dengan nasi,,
makan camtu je pun ralit jugak,,
sebab tu saye letak name halwa,,
kalau x puase ni msti saye dok ngunyah ikan bilis ni smbil tengok tv,,
hihihihh

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s