persediaan bulan ramadhan

sambai tumis sekuali hooo

bukan bulan puasa pun ade jugak sbenarnye hihi,,

rumah saya ni tiap2 hari makan bertumis and bersambal,,
so slalu lah ade stok bawang blender n cili blender,,
dulu slalu jugak beli cili kering blender sendiri,,
skang malas hahah beli cili giling cap sampan je,,
okei la sedap rase die,,

ini cili giling cap sampan

kalu ade jual bawang blender agaknye sayalah org pertama beli hahahah

saya mmg malas sangat nak kopek bawang merah,,
so slalunye saye gune bawang merah bombay je,,
besar n senang nak kopek,,
smalam bawang merah bombay mcm x elok je kat mydin,,
saye pakai bawang besar aje lah,,
saye pun xtau ape beza rase bawang besar dgn bawang merah,,
same je rasenye kat lidah saya hihi,,
haritu tgk kat afc,,
chef michael apentah tu ajar tip kopek bawang putih yg banyak,,
leraikan bawang putih dari labu jd sebiji2,,
letakkan dalam mangkuk,,
ambil lagi satu mangkuk same saiz jadikan penutup,,
goncang sekuat hati,,
tapi saya xde mangkuk besar,,
saya letak bawang putih dalam bekas plastik,,
bekas mealshake yg dah habis sbenarnye hehe,,
tutup ketat2 n goncang sekuat hati,,
bukak bekas walla semua bawang dah terkopek,,
memang praktikal sungguh untuk kopek bawang putih banyak2..
tapi sesuai untuk bawang yg nak diguna/diblender terus la,,
kalu nak simpan x elok kot sbb goncangan buat bawang lebam,,
bawang mungkin akan mudah busuk kot,,(saya teka je ni)
so skang saye gembira ade sambal tumis frozen n bawang blender,,
garam kunyit pun ade hahaha
boleh menjimatkan mase memasak,,
sap sap soii saje lahh

Advertisements

2 thoughts on “persediaan bulan ramadhan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s